torsdag 21 september 2017

Ännu en pusselbit!

Det kanske är svårt att förstå för endel men jag ska försöka förklara det där med min KÄRLEK till svampplockning och skogen.. 

När jag va liten gick mamma på svampkurser o drog med oss ut i skogen varje höst. Hon hade en stooor korg med flera "jordgubbsaskar" i för att hålla isär svamparna. Hon plockade ALLT ätligt..  Har även legat/krupit i TÄT granplantering o plockat trattisar i sopsäck.  Ätit & plockat både murklor o en himla massa andra svampar. Och som barn lekte vi väldigt mycket i skogen både runt huset men vi cyklade även iväg o fiskade, lekte i bäckar o byggde kojor överallt i skogarna runt byn.  ÄLSKAR skogen speciellt den hemomkring. 

Och när vi flyttade till Åkersberga 2006 återupptog jag svampplockningen då jag hade skogen som granne.. Det blev snabbt min fristad, hobby & energiboost varje höst. Jag har vaggat höggravid med foglossning ut i den där skogen men också med snabba lätta steg "flytt" ut dit från småbarnskaoset när Anders kom från jobbet. Skogarna bakom vårt gamla hus i Berga är FANTASTISKA.. Det finns ALLT. Granskog, blandskog, kalhyggen o myrar. Jag hittade massa svamp & avancerade snabbt och lärde mig plocka massa nya svampar. Har tyvärr blivit lite ringrostig men det ska det bli ändring på.. 
Saknar fortfarande den skogen där jag känner varje stubbe o stig. Det är en av dom få sakerna jag saknar mest från livet i Sthlm. Har återvänt dit 2-3gånger sen flytten o gått runt i "min skog" med ett nostalgiskt lyckoflin men också med gråten i halsen av saknad. Sist jag va där hittade jag stubben jag satt o åt lingon på medans vi hade vår 1:a husvisning. JA!! Jag är en väldigt nostalgisk människa. :-D 

 Men varför har du inte letat svamp här på Gotland då, undrar säkert ni.. JO det har jag.. Men det har varit sååå himla torrt här senaste 5 åren o skogen här är inte som den jag är van vid.. Massa gräs, knastertorrt, väldigt mycket tall & väldigt lite mossa och granar.  Så jag gav snabbt upp efter att försökt dom 2 första höstarna. 

Men efter allt detta regnet som kommit gav jag det en ny chans häromdagen och åkte ut på måfå och gick rakt ut i skogen och jag hittade svamp!! Jag hittade även några granar o lite mossa.  Och känslan jag haft i kroppen & hjärtat sen dess är magisk. Tänk att lite svamp & skog kan göra en så genuint lycklig.? 
När jag hittade trattisarna blev jag tillomed tårögd..  Vilken obeskrivlig lycka att hitta tillbaka & återuppta min älskade hobby.

SÅ igår när jag o barnen va lediga (KUT-dag) sa jag åt dom att klä på sig och komma ner. Agnes vrålade direkt -vi ska inte plocka svamp va? Jag svarade -Jo vi ska ut i skogen en sväng. Hon fick ett litet frispel o deklarerade att hon minsann skulle sitta i bilen... 

Men när vi väl kom ut i skogen så konstaterade hon att det va ju jättefint här och när vi hittade svamp blev det plötsligt jätte roligt. 

Barnen plockade massa svamp, frågade om olika svampar dom såg o vad som kan hända om man äter giftig svamp..

Vi hade en fantastisk timme i skogen och jag tror att dom inte är lika anti nästa gång jag drar med dom ut..
Även om Astrid blev lite "Ängslig" när hon inte riktigt visste vart bilen var. Fick försäkra henne att jag hade koll o absolut visste vart vi va. 
Kolla vilken fin korg vi fick med hem..

När vi hoppade in i bilen och åkte hemåt började det hällregna IGEN!! Det är sjuuukt vad mycket regn det kommit här senaste veckorna.. Det är lixom som en dusch och det dånar i taket!! Har faktiskt inte varit med om såhär ihållande regn här på Gotland under dom här 5 1/2 åren vi bott här.

Men nu ska det bli sol hela nästa vecka så det kommer högst troligt braka till i skogarna!! Är säker på att jag kommer fylla på "svampförrådet" ordentligt med både torkad & fryst svamp denna hösten.

Och på lördag ska jag ut i skogen igen med korgen, kniven o kaffe med några tjejer på "September-junta".

Hej hösten!! I år älskar jag dig lite extra.... 

1 kommentar:

  1. Hej tittare, jag är Nelson, min mamma presenterade mig för Great Baba Ogbogo High Temple, när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid, dessa tog så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. sa hon, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända. Och nu är vi också nöjda med vackra barn, redan från den dag den stora BaBa Ogbogo arbetade för mig och löste mina problem, jag gjorde ett starkt löfte att så länge jag lever, kommer jag alltid att vittna om godheten i hans stora verk, och till de där ute som står inför förhållanden och äktenskapssvårigheter bör snabbt kontakta honom och bli en lycklig testifier som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera