fredag 28 juli 2017

"Dag för dag" & "vecka för vecka"... Så gick det!

Så nu är jag här... Sommarn är börjar lida mot sitt slut o vi har äntligen semester. Vi är såå redo!
Jag mår bra.. Faktiskt grymt bra! Det gjorde jag inte i fjol och har därför kämpat extra mycket i sommar för att hittat ett sätt som funkar för mig för att behålla glädjen o energin hela sommaren. Vågar vägra en repris på i fjol..


Det började egentligen redan förra året... Fick faktiskt liiite lätt panik blandat med en "wiiiehooo-känsla" när jag hängde upp kalendern för 2017 i mitten av December och fick direkt börja skriva in o boka upp helger långt fram på våren.  

Bara massa roligheter iofs men det blir jag också trött av efter ett tag trots att det samtidigt ger såå mycket. Och efter bara några månader in på nya året va nästan hela sommaren också uppbokad.

Såhär såg första 5-6 månadernas roligheter ut..

Va med o fixa Nyårsaftons-festen.

  Njöt av ett fantastiskt "Pre-pärk bootcamp".

Åkte till sthlm för svågerns grymma 40-årsfest.

Tillbaka till Sthlm helgen efter för "wiskey-gängets" julklapps-resa.

Marcus & Martinus i Gbg m barnen i Mars (med ordentlig ångest inför min 1:a inrikesflygning på 15år)

Mellan-kusinens mysiga bröllops-fest i sthlm i April.

2 nattliga firanden av jubilarer.

Avstod "smärtsamt" från en påsk på Tegelstrand m familjen pga ekonomi/tid/energin men också pga en fantastisk 40-års fest här på ön som jag inte ville missa. (Tegelstrand finns kvar men min fina vän fyller bara 40år en gång.)

Blev antagen att köra "en gul vecka" på insta för Risenta (lagade, la upp snyggt, & fotade & åt vegetarisk mat i 7dar)

Klassåterträff m gymnasiekompisarna i K-town (som jag o en klasskompis anordnade o planerat sen hösten 2016)

Möhippa för yngsta kusinen i sthlm & Håkan.H konsert m mannen samma dag.


Och mellan allt detta roligt en vanlig vardag m jobb, endel luskamning & vab (ett stort TACK till svärfar som nog tagit mer VAB än mig o Anders i vinter/vår) & Anders har dessutom jobbat en hel del i Sthlm. Körde på i 100-knyck med jobb, vardag & roligheter... Men kämpade också på med att göra vardagen mysig o rolig för barnen, Införde "Heliga Onsdagen" då Astrid slutade hos sin "Anna-Liisa" o vi 3 hittade på något kul efter skolan på min lediga Onsdag. 

Så i Maj-Juni kom dunder-tröttman som ett brev på posten med yrsel, ångest, noll matlust (kämpar fortf m matlusten tyvärr), rastlöshet & sömnproblem. Jag kände det komma redan i slutet av Maj-månad men jag  "bet ihop o kämpade på". Så dumt... 
 Som tur va kom mamma & pappa hit i en vecka i Juni och jag kunde tack vare deras GRYMMA insats tillåta mig att landa o pausa. Och i samma veva sa båda mina armar upp sig helt oxå.. Smärtan, domningarna, kraftlösheten & morgon-kramper jag haft  i armarna typ hela året hade eskalerade sista veckorna.
 Jag hade problem sen i Februari o sökte vård redan i Mars men tog det inte riktigt på allvar då... Så efter ett återbesök hos sjukgymnasten i Juni fick jag en hel del skäll & diagnosen "tennisarmbåge"nu i BÅDA armarna... KUL!!! Verkligen.. INTE!! Rätt frustrerande/deprimerande när även kroppen tar slut... Och så arg på mig själv som slarvat m övningarna i vår.

SÅ där & DÅ stannade jag upp, kollade in kalendern, tog ett snack med mig själv & insåg att OM jag ska orka hela sommaren m högtryck på jobbet, älskade loppisen & alla festligheter så MÅSTE jag skala av det som går & tänka om. 
Så jag tackade direkt nej till att loppisblogga & bestämde mig där o då för att ta "dag för dag" & "vecka för vecka".  Så från o med slutet av Juni har jag förbjudit mig själv att planera mer än en vecka i taget (förutom att boka endel båtbiljetter som måste göras i god tid), att ta dag för dag, köra dom där tråkiga men ack så viktiga övningarna för armarna, njuuuuta av minsta lilla, hitta pauser mellan allt & TÄNKA über-postivt i allt som sker!! Det har funkar rätt bra faktiskt.

Så kom sommaren på riktigt med Midsommar, yngsta kusinens bröllop i sthlm, dags att hålla öppet i loppisen, en 40-års fest till, stångaspelen där jag deltog (spelade pärk en hel dag),  jobbat under alla dom mest hektiska veckorna på året samt ordnat stor-loppisen här på gården. Och imorgon är det dags att gå på FG 86´s storloppis i Fardhem och som "grand final" ännu en 40-års fest på kvällen. Söndagen ska ägnas åt att packa o förbereda för avfärd mot mitt sommar-paradis i norra Bohuslän.

 Idag va sista jobbdagen på 23 dagar... Och visst jag är trött, skulle ljuga om jag sa något annat. Men det är inget som några timmar extra sömn o avstängd väckarklocka kan råda bot på. För jag är ändå sååå mycket piggare mentalt, väldigt tillfreds & gladare än i fjol! 

Tjooo hooo!


Efter fantastiskt roliga, händelserika & hektiska 8-månader med massa "ups" & bara ett fåtal "downs" kan jag se tillbaka o känna mig stolt o lycklig. 

Vilket GALET år det varit so far. Jag har aldrig åkt båten till Nynäs o Oskars (11st enkelresor) & bott på hotell (8 nätter) så mycket som i år. Har också lyckats bra med att hitta fina stunder med barnen o mannen.  Alltså dom heliga Onsdagarna m barnen har varit guld värda likaså "egentiden" med mannen på hotell o festligheter. 

Nu ska jag njuta av varje dag på semestern o ladda om.  I höst väntar lite mer roligheter men som tur va är den inte lika uppbokad som våren/sommaren varit. Nästan så att jag längtar lite till hösten, men först..

SEEEMESTER! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar