fredag 5 maj 2017

Ett dygn sen jag kom hit...

Igår va det en vääääldigt trött Lina som vid 16 körde till Visby & ombord på båten mot Oskarshamn..  Jag va ärligt talat helt jävla slut o på gränsen till utmattad. Varit 2 jobbiga veckor m vab, sjukdom, mm mm och lite till..
Jag va liiite nervös över hur jobbiga dom 3h i bilen från Oskars hem till Olofström skulle bli. Men det gick hyfsat bra. Lyckades ladda om på båten, äta lite middag & kolla film.  Kände mig förvånansvärt pigg när jag körde av båten.. Tänk va lite "ensamtid" kan göra för en trött mamma.  Men sista timmen va tung.

Blev lite försenad iom ett större vägbygge norr om Kalmar som slukade 20min väntetid på "vakten". Men vid 23:30 va jag framme ho mamma & pappa.. Jag bar in packningen, drack ett glas vatten, småpratade lite & gick o la mig med en bok o lite nötter. 30min senare somnade jag gott och sov 7-8h tills jag vaknade av mig själv.  Vilken fröjd! 

Efter frukost drog jag o mamma på en liten loppisrunda här i Olofström.  

Sååå nöjd!!
Ett grön påslakan i härlig kvalité, 2 fantastiska ylle-väskor (ena med grekisk etikett), en söt liten termos, en orange tyskvas, en dörrskylt till "Valter Andersson" (googlar på vart jag kan hitta sådana bokstäver så jag kan skriva fam Rylander), ett gult lövformat fat, en fin pappask i formen av ett löv & en stickad tröja.. Alltihopa för 250kr.


När vi kom hem stod pappa & spolade av min bil. Vi åt lunch så gick jag o pappa ut, kavlade upp ärmarna & la en timme på att städa bilen inuti också. 
Fyyy va skitig den va men oj va fin den blev!! 

Sen åkte vi till skogarna i Vilshult (min barndomsby)  
ÄLSKAR DOM DÄR SKOGARNA! 
Känner mig så hemma & lycklig där.
Mysig promenad och vi hittade bla dessa fina murklor & 
minst lika mycket till som inte fick plats i mina händer.

Dom är nu rensade & ska ligga på tork i 3-4v.
sen är det "bara" att blötlägga & sen förvälla 1-2ggr innan dom är ätbara. Kommer nog vara försiktig första gången då dom är giftiga. Men jag vet ju hur gott murkelsås är så vi får försiktigt testa oss fram.. Max 1ggr om året säger dom liberala rekommendationerna dom andra säger ALDRIG! 

Vi hittade också en "tjärbränna". En avlång grop där man förr i tiden utvann tjära ur furugrenar & stubbar. 
Gropen fylldes med furustubbar & grenar och täcktes med jord & torv. Sen satte man eld nere vid så det värmde/glödde upp i tjärbrännan och tillbaka ner rann tjära. Så roligt att höra pappa berätta & förklara. Tänk vad mycket kunskap & historia det finns. Men som tyvärr för varje generation blir mer o mer bortglömd.  

Sen åkte vi hem o fikade med Uffe som kom förbi. Trevligt med massa garv & Mamma hade gjort en rabarbepaj medans vi städade bilen. MUMS!!

Sen bastade vi i omgångar & däremellan förberedde vi middagen.
Vi åt en go & krispig asiatsik-sallad m strimlad entrecote.  Sååååå GOTT!!

Så himla mysigt att vara ensam hemma hos föräldrarna. Sova ostört, umgås, bara vara JAG & bli lite bortskämd. Känner mig redan omladdad & fylld av energi inför imorgon..

För Imorgon är det då dags för dendär klassåterträffen som jag o min kompis Andreas planerat sen i höstas. Just nu är jag faktiskt lite nervös & undrar lite vad jag gett mig in på... Vet inte varför, det ska bli skitkul att träffa massa gamla klasskompisar som jag inte sett på 20-19år. Men jag är lite pirrig.. Kanske mest för att JAG föreslagit BOWLING innan middagen och jag är vääärdelös på att bowla. På riktigt urkass. Får väl helt enkelt bjuda på den.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar