lördag 29 april 2017

I år är det 20år sen..

jag tog studenten tillsammans med ett härligt gäng från "Hotell& Restaurang" på Österängskolan i Kristianstad..

Det känns så konstigt att det gått 20 år. 
Seriöst, 20 ÅR!!! 

När jag gick i högstadiet o det va dags för gymnasieval gjorde jag ett lite "udda" val jämfört med dom flesta av mina klasskompisar. Typ alla valde linjer på gymnasiet Nordenberg hemma i Olofström..
Men jag ville bli kock &  sökte till "hotell & Restaurang linjen" på Österängskolan i Kristianstad, 5mil hemifrån. Det va bara jag som sökte dit bland mina klasskompisar.  

Och jag kom in!! 

Glömmer ALDRIG första dagen på nya skolan, 5mil bussresa hemifrån och jag kände INGEN!!! Förutom en kille som jag bara "kände till" från den andra högstadieskolan hemma i Olofström. 
Det va sjukt pirrigt, spännande & skit läskigt att ensam börja i en ny skola i en helt ny stad!!

Och som en bra start & grymt första intryck räckte jag ivrigt upp handen när läraren frågade om någon varit utomlands senaste 6mån.. 
-Jag har varit på Cypern!! (klassresan i 9:an)

Tänkte att detta va ett bra tillfälle att ta steget att våga prata.. Va rätt blyg men tänkte att jag måste våga prata o det tidigt. Som ett plåster, dra av det snabbt lixom.  Annars skulle det bara bli jobbigare ju längre jag väntade. 

Det va bara jag o en kille till som räckte upp handen.

Läraren: -Bra då ska ni 2 få lämna salmonellaprov (avföringsprov)!!  

Och så gav hon oss varsit provrör med en tops i. 

Så den där chansen att ge ett självsäker första intryck sket sig lite.. 

Jag & Andreas stoppade ner våra provrör i väskan o jag tror vi båda drog oss från att räcka upp handen ett tag efter det. 

Jag o Andreas blev snabbt väldigt goda vänner och han är fortf den jag har mest kontakt med från den tiden. Vi har träffats några gånger efter det, men nu va det länge sen sist. Men vi håller kontakten på FB. Tråkigt nog åkte vi om varann förra sommaren när han o hans familj va på Gotland. 
Ser så mycket fram emot att träffa honom o alla andra igen.

Det är också jag & Andreas som dragit igång denna återträffen där vi bjudit in alla som gick i klasserna A,B & C. Jag har letat folk på Facebook, fått tag i betygslistor & sen kontaktat skatteverket får att få tag i ALLAs adresser. Det är viktigt för mig att ALLA ska bli inbjuda. Dom jag inte hittade på FB skickade jag brev till. Tyvärr svarade inte alla som fick brev. Men vi fick tillslut kontakt med 27 av 43. Och den 6/5 blir vi ungf 15pers som träffas. Trist att inte fler kan men är glad att vi blir ett gäng ändå. Andreas som bor kvar i Kristianstad har roddat med bokningar. Det blir "enkelt" med bowling & middag på "Bar-be-ko". Behövs nog inte mer än så för det viktigaste är att hinna hänga & prata gamla minnen.

Skulle jag försöka skriva om alla mina minnen från gymnasietid skulle det bli det längsta inlägget någonsin. Så jag nöjer mig med ett gäng ord som summerar lite av dom där 3 åren: Gruppkramar, misslyckade rulltårtor&marängpudlar, glutefria knäckepizzor, promenader i "björket", storkök (vi lagade skolmaten) m Aina, resan till Helsingör (jag åkte med 3 killar & jag drack alldeles för många jäger & öl. Tur att jag hade 3 fina killar som tog hand om mig), "Dansa ner i ån", "weet t-shirt" vid köksstädning, chokladboll m plastsked, mustach-prydda matte-lärarinnan m playboy-tröja, lååånga fikor på fenix & Zeke´s..mm mm mm

 Kan kort o gott säga att min gymnasietid va fantastiskt rolig & att  jag växte som människa iom det där läskiga, stora steget jag tog att våga lämna det vana & trygga i hem-kommunen.Visst saknade jag mina gamla klasskompisar i början..  Men jag fick snabbt nya vänner och trivdes så bra i klassen & på skolan. Så glad över att jag vågade ta det där steget o följa min dröm istf att följa strömmen. Det va rätt ovanligt att söka sig till gymnasieskolor utanför kommunen. Jag hade H&R Österäng som 1:a hands val, H&R i Älmhult som 2:a & Handels på Nordenberg (gymnasiet i hem-kommunen) som 3:e val. 

Första året pendlade jag 10mil m buss varje dag. Vi va 4-5st längs vägen som hängde ihop & vi hade fantastiskt roligt på dom där bussresorna men det va också slitigt & tråkigt i längden. Bussresan tog oftast minst 1-1,5h då det va byte halvvägs.  Så när jag började 2:an flyttade jag in på ett rum i en korridor på "Samhall Lavi" (det va en korridor med ca 6-7 rum, ett gemensamt kök, dusch & telefonkiosk) tillsammans med en kompis hemifrån som också gick 2:a året på en annan gymnasieskola i Kristianstad samt min kusin o en tjej till som då började 1:an på samma skola som mig. 

Det va en galen tid dom 4 terminerna jag bodde på Lavi.. Vi hade sååå roligt! Vi spelade in filmer, hade fester (till "husmors" förtret), lagade mat ihop, drack vin i Shell-rondellen, kollade på "skilda världar", bakade kladdkakor, bråkade om disk, tjuv-ringde konstiga "dating-linjer" i telefonkiosken, pallade äpplen vid kolloni-lotterna och mycket mycket mycket mer... 
Jag i 1:an, 2:an & 3:an..

Och efter studenten stannade jag & 6 till från klassen (bla Andreas) kvar på Österängskolan o gick ett 4:e påbyggnadsår på "Bartender-utbildningen".. Och jag lämnade "Lavi" & flyttade då ihop med min lillasyster (som också valt H&R linjen o gick i 2:an) i en 1:a på "söder". Det året va en enda lång fest.. Efter det flyttade jag till Sthlm. 

Om en vecka är det Dagen D,  det ska bli såååå himla kul, lite pirrigt & väldigt spännande att träffa vänner man inte sett på 20år!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar