lördag 8 oktober 2016

Är en "dålig mamma" en BRA mamma!?

I Torsdag hoppade en förkylning med feber, nysningar, "snytningar", ont i huvudet & kroppen upp o bet mig ordentligt... Har legat mer eller mindre sedan dess med undantag för några besök till affären & enklare "matlagning".
Fredagen är ett enda töcken, lämnade barnen & landade sen i soffan där jag kollade serier, läste lite, sov en massa, åt fryst kladdkaka & nudlar till lunch & eldade. 

Gick o la mig vid 20 igår.

Idag har jag inte heller gjort många knop, dessutom varit ensam hemma med barnen men har ändå kunnat tillbringat största delen av dagen på soffan. Det har faktiskt funkat toppen!! Va lite nervös när Anders åkte i morse då Astrid lätt blir uttråkad av att bara vara hemma.

Så våran dag har sett ut såhär: Jag vaknade vid 4 & vid 6 joinade Astrid mig. Vi gick ner, tände en brasa, snart kom Agnes & vi kurade upp i soffan o åt frukost, sen somnade jag om, barnen kollade på tv tills dom tröttnade o när jag vaknade 2h senare va dom uppe o lekte, sen bakade dom vaniljdrömmar medans jag kollade en film.



Vid lunch hade jag lite energi att skoja till det så jag bjöd in "Prinsessan" Agnes & "Borgmästarens dotter" Astrid till att äta lunch på "restaurang". Det serverades burk ravioli & päroncider med tända ljus. Sen la jag mig i soffan o kollade "bron" medans dom fortsatte sin lek upp. 

Vi har även vinkat på pansarvagnarna som passerat här 2 gånger idag & kollat på en massa knäppa youtube klipp där folk filmar när dom radar upp sina "shopkins" & klipp på knasiga katter. Framåt eftermiddagen kom Agnes ner o tog fram ett pussel, jag fick ett infall o tog fram ett gammalt loppisfyndat pussel... Astrid spelade spel & kollade på Ipaden.
Agnes har också hjälpt mig endel med detta o vi har kommit en bit på vägen... Tyvärr tror jag det fattas minst en bit (Nackdel med att köpa pussel på loppis) men vi har gett oss tusan på att få ihop det så gott det går under helgen. 

Ikväll känner jag mig ännu lite piggare men fortfarande långtifrån som vanligt. Fasligt trött, öm i näsan,örat o halsen & med en svag molande värk i huvud&kropp. Har knaprat gurkmeja kapslar hela veckan (sen jag anade vad som höll på att hända) & druckit massor av honungsvatten m ingefära. Just nu känns det som att det stannat upp iaf.

Jag hade tänkt att jag skulle göra en massa saker på min lediga helg innan "detta" flög på mig i torsdags. Jag skulle städa upp & göra köksträdgården redo för vintern, bära in ömtåliga krukor, städa inne, baka bröd & laga någon god paj av alla äpplen vi har.

Men istället blev det INGENTING "viktigt" gjort!! 

Fast såhär med facit i hand kändes det ännu bättre trots att jag mått dåligt. Har nämligen fått massor av ÄNNU VIKTIGARE saker gjort. Jag o mina döttrar har haft en fantastiskt mysig dag.. Massor av mys, kramar, bus, pussar, glada skratt och minimalt med konflikter & skrik. Ändå har jag varit en "dålig mamma" som mest legat i soffan och läst/kollat på tv medans barnen roat sig själva.. Konstigt nog har barnen varit lugnare & bråkat mindre när jag varit totalt avstressad än hur det brukar vara vanliga helger... 

Så det gör inget om rotgräset frodas, äpplena ruttnar & krukorna står o skräpar. Det kan vänta! 

Nu är det snart mat, "Stinas kyckling" i ugnen klar.. Det blir inga tillbehör!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar