tisdag 27 september 2016

We LOVE Croatia!!

I lördags kom vi hem från våran underbara semester i Kroatien!! En härlig vecka tillsammans med 2 andra familjer.. Totalt va vi 6 vuxna & 8 barn!!  Här kommer en lååång sammanfattning från våra vecka!

Lördag: Klockan 15:20 lyfte vi från Visby Airport..
Påväg ombord!

Jag va förvånansvärt lugn och samlad. Berättade för personalen jag mötte vid boarding om att jag va rädd & han kollade till och frågade om jag va okej flera gånger under flygningen. Tog mindre dos Sobril än jag brukar (sov ca 1h) och flygresan gick galant.
Mitt "Sobril fejs"!

Vi landade & så va det dags för transfer till Makarska & vårt hotell "Romana Beach Resort". Väl framme på hotellet installerade vi oss och gick ner till hotell restaurangen för att få oss en bit mat & en kall god öl.

Det va lite på vinst & förlust vi bokade in oss på ett nybyggt hotell.. Hotellet började ta emot gäster i Maj. Såhär med facit i hand va det en grym vinst!! Fantastiskt fint hotell!!!

Söndag: Det va varmt o skönt men mycket moln i bergen bakom och ibland hörde vi åskan.
Tjejerna påväg till frukosten!

Vi spanade in Makarska! Promenerade längs strand-promenaden in till hamnen, åt glass, badade i det härligt salta havet, hittade en sjöborre, & käkade lunch. När det började mullra närmare & bli oroväckande mörkt på himmeln tog vi oss tillbaka till hotellet. På kvällen gick vi längs stranpromenaden och hittade en trevlig restaurang. Jag & Markus delade ett fiskfat för 2.. Såååå himla gott! Helgrillad fisk, bläckfisk, haj, musslor & grillade grönsaker.
Mitt under middagen började det ÖSREGNA, tok-blåsa & åska...  Det va lite lätt kaos då personalen fick "evakuerar" dom som satt ytterst..  Några av barnen blev rädda och gömde sig under bordet. Det regnade in där vi satt och efter maten sprang vi in i restaurangen.
Där bjöds barnen på glass & vi vuxna fick lite sprit. Vi försökte vänta ut vädret men det slutade lixom aldrig regna & åska. Så jag & Cilla bestämde oss för att gå tillbaka med tjejerna. Vi fick låna paraplyer av personalen. Sen började våran snabba fnittriga promenad tillbaka genom leriga forsar av regnvatten från berget medans åskan dånade. Det va tillomed så att jag tyckte det va lite otäckt sista biten. Det va vatten över hela strandpromenaden, inga skyddande träd o åskan dånade. När vi kom till hotellet va vi genomsura. Det tog 3 dar för mina Converse att torka i solen. Spännande upplevelse för oss alla. Så mycket regn har det nog inte fallit på Gotland totalt senaste året..

När vi torkat upp och männen kom tillbaka så började vi kolla in vad mer som fanns att göra under veckan.. Tidigare på kvällen hade vi bokat 2 hyrbilar (9+5).

Måndag: Kl 10:30 lämnade vi Makarska med nationalparken "Krka" som mål. Efter en bilfärd först på hissnande bergsvägar (för mig som höjdrädd, FRUKTANSVÄRDA bergsvägar), genom små sömniga byar & sen ut på fin motorväg va vi efter ca 1,5h framme. Där väntade en FRUKTANSVÄRD buss resa ner i dalen. Att sitta i en buss som får möte av en annan stor buss på en liiiiiten bergsväg med stup längs ena sidan är inte att föredra när man inte gillar höjder.. Men vi kom ner helskinnade om än lite omskakad. Vi hade några härliga timmar på små gångbroar genom härlig natur, lunch & sen badade vi nedanför vattenfallet. Fantastiskt fin dag i Krka!

Väl hemma flög barnen ner i poolen och vi vuxna landade på uteplatsen.

Tisdag: Cillas Födelsedag!! Började med firande vid frukost med tårta & bubbel innan vi 3 mammor tog med oss våra tre 9:åringar på en utflykt med Apollo och deras fantastiska Guide Nina. Det blev ett lite för kort besök (hade lätt kunnat hänga där i en timme till) på marknad i en bergs-by (här såldes allt från loppisprylar, grönsaker till grisar o andra boskap)  sen for vi vidare till Omis för rundtur i stan & bad i havet i väntan på att hoppa på flodbåtarna som gick in mellan bergen.

När vi kom fram efter båtturen vankades det god kroatisk mat, först god bönsoppa & sen ännu godare "Peka" (långkokt kött på bädd av potatis o lök) mätta o glada återvände vi till hotellet vid 16 tiden... Efter att lite snabbt ha landat o piffat till oss lite så överraskade vi födelsedagsbarnet med middag på restaurang "Panorama" upp i berget med utsikt över heeela Makarska. Fantastisk utsikt för den som inte är höjdrädd (jag)..

God middag & en trevlig kväll...

Onsdag: Nu drog vi ner tempot ordentligt.. Hängde & badade vid poolen, drack färskpressad apelsin jos från "Mondo baren", badade i havet & dårarna i sällskapet åkte "para-sailing" dvs att man åker i skärm efter en båt.... Jag & Björn stannade o vaktade 5 av barnen under tiden. Vi badade i havet, barnen lekte & plockade skräp i väntan på våghalsarna. Jag åt smaskig bläckfisk till lunch.
HUR gott om helst!!
 Och kvällen tillbringades som vanligt på strandpromenaden. Vi dånade in 4 vuxna & 5 barn och åt på "Il Golfo"... Ännu en fiskplatta!

Torsdag: Hängde vid poolen på förmiddagen. Sen gick vi ner till stranden men tog till höger & hittade där en annan fin strand. Barnen lekte nöjda en stund i en mysig lite strand-grotta.

Sen ruttnade & kapsejsade Astrid TOTALT. Så då va det dags att gå & äta lunch och äta ännu mer glass....

Efter Lunch tog vi 4 en tur in till stan för lite shopping.

Efter shoppingen blev det en öl på terassen o lite poolbad innan middag! Japp det blev återigen en fiskplatta! Har ätit sååå mycket god fisk denna veckan!

Fredag: SISTA DAGEN!! Den där jobbiga "åka hem" ångesten eskalerade.. Vi ville verkligen inte lämna detta paradiset! Hade gärna stannat 2-3dar till.  Började dagen med frukost tillsammans med Astrid. Hur länge kan barn äta pannkakor med nutella utan att tröttna? För att sen slänga mig i en solstol med boken en stund innan det va dags för massage på "Koru" som låg i anslutning till hotellet. Fantastiskt skönt o välbehövligt.

Sen ägnades eftermiddagen åt att NJUUUUTA av sista dagen efter att vi tokpackat i en timme. Och så tog jag, Anders & Markus en Taxi till "Super Konzum" för lite shopping... Men det blev även massor av bad i både pool men framförallt HAVET! Älskar att ligga o flyta i det salta o sköna havet med solen i ansiktet.

Att sitta vid strandkanten med fötterna i havet.... Åååhhh!

Barnen uppskattade dock inte det salta havet lika mycket som oss vuxna.. Det sved tydligen.
Här ligger 3 barn på en vacker strand och kollar film på en telefon under en handduk.. Tur att det fanns wifi på stranden så vi vuxna kunde få njuta lite iaf istället för att höra tjat om att gå till poolen en stund.

Lördag: Klockan 5 vaknade jag & läste tills klockan 5:50 då det va dags att stiga upp. Packa ihop det sista, väcka barnen, fräscha till mig, väcka barnen igen & få alla klara.... Klockan 6:50 lämnade transferbussen hotellet.

Hemresan blev inte lika lätt för mig som dit-resan. Det va såååå mycket folk på den lilla flygplatsen i Split. Trångt o jobbigt. Petade i mig mina 3st 5mg Sobril och försökte slappna av men ville mest gråta. Stod längst fram i kön när det va dags för boarding. Lättade lite när vi kom ut till planet. Tyvärr kände jag inte samma kontakt med personalen ombord denna resan. Tjejen som jag mötte när vi gick ombord verkade måttligt intresserad av att jag berättade att jag va flygrädd..  Well Well.. Det gick bra. Sov gott i 1h och njöt av utsikten när vi flög in över Gotland.

Förutom massa härliga minnen, en hyfsad solbränna & glädjen av att resa o se/uppleva massa nytt hade jag med mig detta hem...

Honung från marknaden, Polenta, paprikapulver, 2 varianter av Ajvar som jag köpte på Konzum & grymma torkade fikon från marknaden i Omis.. Önskar att jag köpt flera påsar.

Massor av minipasta som jag inte hittar här hemma (snäckor, stjärnor, ringar & bokstäver) till höstens minestrone soppor med barnen, en påse vegeta, Milka choklad, en vitlöks-fläta från marknaden & en grönsaksstrimlare för ynka 20 kuna..

Och den funkade!!
Zuccinipasta & asiatisk gurksallad her we come.

Summa summarum! We love Kroatien... Bra priser, trevligt väder, god mat, kroater är fantastiska, härligt hav, fantastisk miljö/natur och  barnen va välkomna & uppskattade.. Vi kommer tillbaka!

Perfekt förlängning av sommaren i ett fantastiskt land!