måndag 13 juni 2016

Väldigt deppigt...

Det verkar bli missväxt-år i min köksträdgård i år...

Bondbönorna är bara 15-20cm höga & blommar redan. Brukar vara närmare 50-60cm höga när detta sker..


Jordgubbslandet är torrt som fnöske.
 Iofs mitt fel att plantorna inte klarar sig då jag grävde upp & flyttade runt dom när det va som hetast.

Potatisen växer iaf. Saaaakta men säkert.
Hoppas det händer mer under jorden..

Sockerärtorna har iofs tagit sig hyfsat bra.. 


Och morötterna växer på sakta men säkert. Dags att gallra.

Rabarbern sköter sig alltid...
Så i vecka hade jag tänkt göra Rabarber-chutney..

Spenaten har också orkat med trots torkan. Men börjar gå i blom. Dags att käka spenat i veckan.
Men min favvo Bindsallad som gick urbra o gav löjligt bra skörd i fjol orkade inte med den tidiga värmen. Gror bättre i svalka. Jag skulle kunna förgro dom inne i källaren men tid & energi har saknats. 

Dillen & koriandern är bara centimeterhög men persiljan har iaf växt på för 2:a året.

Jag har 2 små zuccini-plantor i krydd-odlingen. Och en i en pallkrage.
Hoppas att någon av dom klarar sig.

Och det där med att lägga på gräsklipp för att behålla fukten i jorden är kört sen några veckor..
Vår gräsmatta är GUL! 

Det är såååå sjukt torrt här och våran brunn är en bra bit under normal nivå. Så jag offrar faktiskt köksträdgården i år. Känns inte okej att vattna varje dag utan nu vattnar jag 1 max 2ggr/ vecka.

Lite deppigt, hade sådana förhoppningar om en ännu bättre skörd än i fjol men det skiter nog sig. 

Hoppas på iaf lite mer regn framöver.. Så att det som fortf lever kanske orkar leverera.  Det ser ut att kunna komma endel på fredag-lördag. Håller tummarna för det. Då kan jag vattna imorgon så klarar de sig förhoppningsvis till Fredag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar