söndag 3 april 2016

Det är "vår" & det börjar klia i fingrarna...

Sen några dagar tillbaka har våran koltrast sjungit på taknocken varje kväll.. Våren är verkligen här!! 

Och idag efter jobbet hade jag äntligen energi & tid att ta itu med att kolla igenom köksträdgården. Blev 2 härliga timmar med gamla "sommar i P1" i öronen.  Fick massor gjort! Rensat ut & smulat ner massa dött från i fjol.

Grönkålen lever efter en mild vinter så jag har rensat bort lite gräs runt den, gett lite gödsel & vattnat. Hoppas att den fortsätter leverera i vår. 
Denhär raden med frilands odling ska ersättas med pallkragar.  För som jag anade i fjol va gräsrötterna envisa o tog alltför mycket energi från växterna. Det är helt sjukt vad gräset vuxit & tagit över. 

Förra årets purjolök blev inte större än salladslök så jag blev bitter o lät dom stå. Och dom lever fortf!! Gett dom lite näring med hopp om att dom växer till sig i sommar. Tegelstenarna är bara tillfälligt placerade där mitt i allt efter att jag plockat upp dom då dom agerat avskiljare i fjol. 
Den andra raden med friland ska  fortsätta vara friland men röd & gul lök, bondbönor, gurkört & perenner. Och förhoppningsvis tar sig purjon o blir lite större till hösten. 
Skåran är förberedd för bondbönor.


Piplöken jag fick av min kollega förra sommaren har börjat titta upp också.

Och idag hittade jag massa knoppar i rabarber-landet. Har 2 STOOORA plantor.. Ena ska jag ge bort till en vän för att kunna utöka jordgubbslandet. 

I Februari kunde jag inte ens tro att jag skulle ha lust eller orka dra igång dethär. Men såfort värmen kommer tillbaka & det blir ljusare faller lusten att odla på mig. Kommer bli många kvällar i trädgården framöver. 

Nytt för i år är sparris!  Har testat att frö-så och dom har tittat upp. Om det misslyckas SKA jag köpa plantor i sommar. Har "Paxat" en "frilands-ruta" för sparris. Ångrar så att jag inte fick tummen loss i fjol. Nu måste vi vänta 3år!! Men egen sparris är helt klart värt att vänta på!! Och så har jag lovat Anders att odla gurka. 

Så nu är jag igång för odlings-sommaren 2016. Önskar mig boken "skillnadens trädgård" i födelsedagspresent. För ännu mer råd, tips & inspiration. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar