fredag 25 september 2015

NEW YORK resan: del 1!

Dagen med stort D kom & jag va ett nervvrak.. Gick här hemma, packade det sista, åt ingenting mer än riskakor, nojjade & längtade. Vid 14 tiden kom Cilla med bilen och äntligen va vi påväg. 

Det kändes lite bättre men Flygfobin körde runt i min hjärna & mage. Vi plockade upp Emma här i Stånga & mötte sen upp Lizen i stan. 

Strax efter 16 gick båten mot Stockholm. Och nerverna lugnade sig lite efter en öl & med massa härliga skratt.

Framme på Arlanda så parkerade vi bilen på långtidsparkeringen, tog bussen till terminal 4 & checkade in på "Rest and Fly". Yttepyttigt rum med 2st dubbla våningssängar & 2kvm över att röra sig på och ställa dom 4 stora väskorna på. Dusch & toa fanns i korridoren. PERFEKT & prisvärt rum! 
Vi gick upp till skyCity & tog ett glas. Jag fick min Arlanda-öl med utsikt över landningsbanan dock en dag innan. Skönt att vara på plats! 

Sen va vi rätt trötta. Gick till rummet, bytte om & la oss i omgångar för alla vi 4 fick inte plats samtidigt. Vi släckte & fnissade lite innan vi somnade gott. 

Klockan 7 ringde klockan. Jag kände mig förvånansvärt pigg och snart satt vi på ett cafe & jag ÅT tillomed en frukost macka. Har aldrig hänt förut att jag kunnat äta innan en flygning. Kände mig lugn & peppad.

Efter lite taxfree shopping ropades det ut det att det va dags att gå genom pass-kontrollen för vår flight. Tog min tablett i farten mot gaten ca 1h innan avgång.  Inne på gaten gick jag fram till disken och berättade min situation & precis då kom kabinchefen för att gå ombord. Vi pratade lite och hon va så omtänksam & sa att dom skulle ha koll på mig. Kände mig lugn! 


Så va det dags att gå ombord!!
Påväg in i flygplanet, lite små lullig men glad & förväntansfull. Mycket tack vare mina fina goa vänner som fanns där för mig. 

Jag somnade rätt snart & vaknade när det va 3,5h kvar. Gick på toa & när jag satt där tändes säkerhetsbältes-lampan, köpte snabbt en öl & satte mig. Satte igång en film för att distrahera. Turbulensen blev som tur va inte så jobbig.

Så närmade vi oss NYC & Newark med utsikt över Manhattan. 
När vi landat så flöt det på bra. Lite kö till säkerhetskontrollen, bagaget va redan framme när vi kom dit & tullen gick snabbt. 
Vi "anmälde" oss vid transfern & blev visade till uppsamlingsplatsen. Efter 20min ropade dom upp första gruppen med bla några av dom som varit på vårt flyg... Men inte oss!!  Vi väntade lite till men så gick vi fram o frågade. Tydligen hade vår bokning förvunnit. Men efter ännu lite väntan så kom vår bil & kl 16 New york-tid anlände vi till vårt hotell. Vädret va underbart. Varmt & sommar i luften. 28grader, sol & ljumma vindar! Precis som vi beställt. ;-D

Off Soho Suites ligger nere på södra Manhattan mellan SOHO & Chinatown. På en liten gata med en barbershop, en tidnings-affär, ett byggföretag, en tysk restaurang/bar & ett grymt glass-ställe! Mitt emellan Huston street & vägen över Williamsburg bridge. Lite "off" från turistpulsen & med ett härbärge på granngatan men MYSIGT och lite rufft. Och trots att det florerade endel uteliggare & pundare i området kände jag mig trygg hela tiden då det va mycket folk i rörelse. Helt olikt läget sist jag va i NYC & jag gillade det!! Lite mer det riktiga New York än uppe i dom "fina" områdena! Rekommenderar VERKLIGEN "Off Soho Suites"!

Rummet va STORT!! Vi pratar 55kvm vilket är mycket för pengarna i NYC (vi bodde på typ 10-15kvm sist). En hall, badrum m badkar, vardagsrum med en skön futon-soffa/säng, litet kök m spis (gas-spis så vi rörde inte ens den) kyl m frys, micro & ett barbord m 4 stolar. Sovrummet hade 2 enkelsängar en garderob, safty-box & strykjärn+bräda! Och sist men inte minst GRYM personal. Ett gäng goa gubbar som hjälpte till m pizza beställning, transfer och småpratade om ditt & datt.



När vi checkat in pausade vi lite innan vi gav oss ut ut på en planlös promenad genom Soho & hamnade på en trevlig lite Italiensk restaurang i Tribeca. Slog oss ner, beställde in öl/vin & en bit mat och skålade för vår resa! 

Sen gick vi hemåt genom Chinatown & little Italy där det pågick någon mat-festival av något slag. Typiskt att vi va mätta.

Hem via en hörnbutik för att inhandla det nödvändigaste dvs: vatten, öl, vin, jos & snacks. 

Väl hemma på rummet kämpade vi ett tag för att håll oss vakna men vid 22 fanns ingen annan utväg än sängen! Damn U Jetlag! 

Dag 2!

Jag vaknade vid 5!! Och strax efter 6 va alla vakna. Vi duschade & gjorde oss klara för en dag på stan. 
Vid 8 begav vi oss söderut. Vi åt frukost (jos, kaffe & creemcheese bagel) & kollade på folk på en bänk vid Court House.  Sen styrde vi stegen mot 9/11 memorial. Hade hänt mycket där sen jag va där sist!
 Grymt vacker & stämningsfull plats! Vi beslutade att skippa museet & vandrade genom Battery park till Staten Island färjan. Trevligt & helt gratis sätt att se frihetsgudinnan & Manhattan skyline på.

När vi turat tillbaka hoppade vi in i en taxi som tog oss till Union Square för att kolla in DSW (sko outlet) & "Nordstroms rack" med paus däremellan för en god grekisk lunch.

Sen gick vi norrut mot Macys. Påvägen pausade vi fötterna & fyllde på med "vätska" på en irländsk pub. När vi kom ut från Macys hade solen gått ner..
Nu va det dags för middag. Tyvärr va det för lång väntetid på min favorit restaurang "Hill Country BBQ" så vi åkte till hotellet & fick hjälp att beställa GRYM pizza från Wiliamsburg till hotelldörren.  


Vid 23 hade tröttman övermannat oss & vi somnade gott!! 

To be continued!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar