tisdag 26 maj 2015

Det tar sig.. Förhoppningsvis.

Sakta men säkert växer plantorna till sig i min köksträdgård..  Lite väl sakta kan jag tycka så idag köpte jag en påse hönsgödsel som jag försiktigt myllat ner lite av mellan raderna. Jag tycker detdär med gödning är så svårt.. Värsta kemilektionen med kväve hit & fosfor dit..

Jag testar detta då hönsgödsel ska vara det med mest fart i. Mina plantor måste nog ha en ordentlig spark i baken & sen ska jag hämta hästgödsel hos en kompis att tillföra under sommaren.

Testar även att göra nässelvatten..

Mycket att lära sig.. Det är ju ett nödvändigt ont med gödning för att få bra skörd.. Bara att läsa på & testa sig fram. Så nu får vi se om jag lyckades med bajset (jag tog bara liiite lite för att inte "bränna" plantorna) eller om jag ändå tog för mycket & dödat hela trädgården.  :-S

Men just nu lever den iaf..
Här har jag min älskade koriander (närmast), dill (i mitten) & småå persilja plantor som nog måste gallras snart längst bort.

I lådan bredvid:
Sallad typ roman närmast & ruccola längst bort..Om några veckor kan jag nog börja skörda små spröda blad..

Mina älskade bondbönor sköter sig själva. 

I Lördags fick jag 4st finfina grönkålsplantor av en vän. Hur gör folk för att få så fina & stora plantor??
Mina små svartkåls-plantor tar sig iofs också men är bara hälften så stora. Well well dom tar väl sig förhoppningsvis såfort värmen stannar & hönsskiten gör sitt jobb.  Odlar även kvickrot som ni ser... Anade det när vi grävde här. Jag rensar & rensar och såfort plantorna blir större ska jag täcka med gräsklipp el halm så att det envetna gräset förhoppningsvis ger sig.

Så mycket har jag förstått med hjälp av google & trädgårdsforum att ärtor inte vill ha hönsbajs. Så dom får kirskålsblad & lite gräsklipp istället. Någon nytta ska jag ha med kirskåls-ängen ska jag ha.. Förutom att kaninerna ÄLSKAR det!
Idag fick salladsärtorna pinnar att klättra på också. Bredvid kämpar dom gula rödbetorna på. Lite ojämnt sått ser jag nu men va fasen.. 


Bredsådde basilika för länge sen & idag tog jag mig äntligen tid att dela upp dom & plantera om dom. Så nu har jag massor av små krukor m basilika. 
Så förhoppningsvis får dom mer plats att växa sig stora & frodiga på nu. Och så är jag stursk & flyttar ut både dom & chilin i lilla växthuset direkt. La en filt över nu får se om jag fegar senare ikväll & hämtar in hälften igen.  Man ska ju härda dom sakta men här har varit jätte varmt idag & ska bli imorgon också. Och mot husväggen blir det ju inte så kallt.

Även chilin & tomaterna fick en skvätt flytande gödning idag. 

Håller även på & kämpar med den gamla komposten som kom med huset. Den har stått på samma plats i gud vet hur många år... Dessutom har den stått i solen så den är väldigt torr. Botten är ca 10cm under jordytan. Det går feta kirskåls-rötter i hönsnäts-botten & det har även växt upp endel skott. Går lixom inte att använda den jorden i trädgårdslandet. Synd på så fin kompostjord.. Har fått loss halva idag efter 1h kämpande, svettande, grävande & en spade "dog" på köpet . Men den SKA bort och flyttas in i skuggan bredvid den andra. Förr eller senare. Och så ska den komposten precis som den andra ställas på en flyttkartong & kanske att jag lägger tjock markduk under också som tar vid när kartongen förmultnat. Då borde jag slippa kirskålsrötter i komposterna i framtiden hoppas jag. Får helt enkelt hjälpa till med att hälla i jord & mask uppifrån. Och där den stått innan ska jag lägga markduk &  betongplattor för att döda kirskålen & få en fin solig lä plats för tomater, chili & annat i kruka. Kan nog bli en vacker hörna såsmåningom. 
Just nu är där ett hav av kirskål & nässlor. Men något ska jag väl ha att göra...  ;-D Önskar jag hade en massa tid & pengar. Men jag får göra det efterhand som tid & pengar dyker upp helt enkelt.. 

Som sagt.. Det får ta den tid det tar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar