tisdag 16 december 2014

Agnes...

Alltså jag måste få berätta om igår som va en sjukt jobbig dag.. Länge sen jag va så orolig.

Jag kan inte minnas att jag sett Agnes så dålig. Hon vaknade på morgonen & började direkt gråta för att hon hade så ont i huvudet. Ni som känner Agnes vet att hon är väldigt tålig när det kommer till smärta & brukar sällan gråta/gnälla länge när hon tex slår sig.

Hon låg kvar i sängen men jag tvingade upp henne för att vi skulle ju till skolan.... Såfort hon kom upp & gick så kräktes hon. Vi stannade hemma & vid 11 fick farfar hämta en rastlös & frustrerad Astrid som bara störde Agnes & tjurade när jag inte gav henne uppmärksamhet.

Jag pratade med 1177 några gånger då jag oroade mig för meningit (hjärnhinneinflammation). Gav henne alvedon som inte hjälpte något.... Agnes låg helt platt i sängen utan kudde & slumrade, klagade på huvudvärk & nackont.  Och när jag försökte få henne att stå upp & och böja hakan mot bröstet så kräktes hon igen...
Då ringde jag & bokade telefontid på vårdcentralen trots 1177 råd att avvakta. Och kl 13 fick vi tid hos doktorn. När jag förberett allt, tog på Agnes ett par byxor liggande (hon orkade inte byta nattlinnet mot en tröja) & kört fram bilen så hjälpte jag Agnes upp. Direkt vi kom ut ur sovrummet så sprang hon till toan & kräktes igen. Hon va så svag & påverkad. Hon hade inte fått i sig varker mat eller vätska sen kvällen innan. Fasen va rädd jag va... Körde snabbt mot Hemse medans Agnes satt tyst & blek och bara stirrade rakt fram.. Fick bära Agnes in..

Vi fick träffa Amir, en ung, grymt kompetent & härlig läkare. Han tog min oro på fullaste allvar & va så bra med Agnes. Endel läkare kan vara så burdusa & sakliga sådan va inte han.  Hoppas han stannar i Hemse!!!! 

Han klämde, frågade & pratade med Agnes och mig. Beställde massa prover.
Agnes va så duktig när dom tog massa olika blodprover, halsprov, temp & influensaprov i näsan.. Alla prover såg bra ut. Influensaprovet dröjer dock...

Meningit avfärdades trots att hon hade endel liknande symtom. Och det va ingen maginfluensa heller.. Med order att lindra symtomerna med smärtstillande & återkomma om hon blev ljuskänslig gick vi ut igen. Jag kände mig lite lugnare. Vi gick inom Apoteket för att hämta ut ett recept till mig. Men så behövde Agnes kräkas igen så vi skyndade ut utanför dörrarna. Gissa om folk stirrade när jag stod med kräkandes barn utanför VC....  
Påvägen hem handlade vi lite cola & piggelin. Hemma i soffan igen fick Agnes mer Alvedon. Och som genom ett trollslag piggnade hon till 1h senare.
Hon började äta. 2 Glassar, solrosfrön & skorpor.. Drack cola & liiite vätskeersättning. Och efter ett tag va hon sugen på att öppna pysselkalendern. Hon tyckte det va galet & fnittrade över att hon åt glass & drack cola till "frukost" då detta va det första hon åt denna dagen.. 
När alvedolen släppte framåt kvällen klagade hon återigen över huvudvärk så jag fyllde på med mer paracetamol... Och det sista hon sa innan vi somnade va att hon hade lite ont i nacken... Jag tänkte att detta kan bli en jobbig natt.  Men båda barnen & jag sov gott hela natten!

Klockan ringde vid 8 i morse för Astrid som skulle till dagis. Lyxigt nog kom farfar förbi & tog henne till dagis så att Agnes kunde få sova ut.. Jag hann kolla nyheterna & äta frukost innan hon vaknade. Och som genom ett mirakel va hon som vanligt. Inge ont i varken huvud eller nacke och pigg & glad som vanligt!!

Va fasen va detta???  Läkaren gissade på Influensan men jag tror mer på något migränliknande för annars hade hon fortf varit sjuk..

Och ikväll kom svärmor & hjälpte mig här. Jag kunde åka till jobbet, kolla ordrarna & få lite koll igen. Och sen tog jag en välbehövd dusch. Och Gunilla lyckades tillslut natta en sjungande Astrid. Mina svärföräldrar är guld värda!! 

Hur som helst så är barnen friska igen & imorgon återgår vi till vardagen med jobb, skola & dagis!! 

Underbara VARDAG!! 


1 kommentar:

  1. Men fy va jobbigt! Hoppas att det var något tillfälligt och snabbt övergående vad det än var.. Hurra för att hon mår bra igen!

    SvaraRadera