tisdag 7 oktober 2014

Soppa, terapi, en tysk & Murphy´s lag!

Idag skulle jag lämna Astrid på dagis några timmar trots att jag är ledig.. Hade såklart frågat & förklarat att jag ska jobba i huset så vi hinner någon vart innan Anders åker. Samma va planen imorgon.. I don´t see that happen..

Den planen ändrades nämligen kl 5 i morse... Mamma som man är så sover man alltid med ett öra vaket. Och jag vaknar av att jag hör konstiga ljud från Astrids rum 10 meter bort. RUSAR upp & visst har jag rätt, Astrid kräks utan att hon själv ens vaknat. Och såklart blir det som oftast när jag rusar upp innan jag vaknat... Hela världen snurrar & jag börjar kallsvettas. Vrålar på Anders, sätter Astrid på golvet & lägger mig själv på golvet i hallen. Anders sanerar Astrid & hennes säng medans jag ligger grå på golvet och ber om ursäkt!  

Så kl 5 i morse bäddar jag & Astrid ner oss i soffan och kollar barnkanalen när den väl börjar sina sändningar. 
Mina barn har alltid tagit sådanahär magåkommor rätt lätt. Kräkts 3-4ggr sen inget mer. Men Astrid fortsatte efter vi flytt ut i soffan. 
Vid 8 sms:ar jag en god vän som likt en ängel åker till Malma och handlar proviva & nyponsoppa åt Astrid. När hon kommer har jag slumrat till i soffan och Astrid är rätt stabil. Emma det du gjorde va guldvärt!!  Astrid får lite att dricka & vätskersättning gillade hon och nu tänker jag väl att det värsta är över...  
Tji fick jag. Allt hon äter & dricker kommer snart upp igen och så har det hållt på fram till hon somnade nu vid 20. Har tappat räkningen... Har pratat med dom underbara människorna på 1177 för att få tips på vad man kan ge att äta/dricka & hur länge man ska vänta innan man kontaktar vården. Tror iofs inte att det är någon fara men tycker bara så synd om min lilla älskling & vill att det ska ta slut. 
Astrid är ju ändå rätt pigg mellan varven & hungrig. Hon har försökt äta & dricka det mesta idag. Limpmacka, vatten, proviva, saltgodis, grönsaksoppa & smörgåsrån...  Tycker så synd om henne som inte får behålla det hon äter men hon är så tapper & duktig. Vi har kollat massa barnfilmer & program. Vi har kramats massor & hon har krupit upp i mitt knä flera gånger.  Såhär stilla & gosig är hon inte ofta. 

Men nu är jag helt slut i hjärnan trots att vi inte lämnat soffan idag. Har ALDRIG varit med om något liknande förut. Har....eller rättare sagt HADE kräkfobi... Idag har det varit KBT på hög nivå och det har gått jätte bra. Jag har varit lugn & omhändertagande. För vad annars skulle jag göra. Bara att bita ihop och köra.
 Enda är att jag nojjar över att jag eller någon annan i familjen ska bli smittad. Har svalt ett gäng vitpepparkorn under dagen. Vill verkligen vara tillbaka på jobbet till Fredag. Har iofs känt mig lite halvrisig men det är nog mest inbillning & ångesten som yttrat sig. Nu känner jag mig bättre. Astrid sover gott efter att tyvärr kräkts upp soppan hon ivrigt åt. Hoppas hon får sova hela natten nu & att hennes mage hämtar sig.
Det gör ont i mammahjärtat när barnen inte är sig själva! 

Ikväll när Anders kom hem åkte jag & hämtade en tysk vas på "9liv" som reserverats till mig. 75kr och märkt 288-40. En senapsgul skönhet!!
Love it!!


Innan det gjorde jag en snabb grönsaksoppa till middag. Rotfrukter, purjo och några små späda zuccini kokta i buljong. 

Perfekt en sådanhär kall, blåsig & ruggig höstdag!

Imorgon hoppas jag blir en bättre & friskare dag. För har inte Astrid slutat kräkas till lunch tycker dom på 1177 att vi ska ringa & prata med vårdcentralen. Hoppas jag slipper ringa det samtalet... 

1 kommentar:

  1. Men huuu, stackars liten! Hoppas det har vänt till morgondagen!

    SvaraRadera