onsdag 11 juni 2014

Kaffesump & själv-bevattning...


Det växer på i rasande fart nu... Bara under den helgen jag va i Sthlm har bondbönorna växt ytterligare 10cm och rödbetorna & morötterna tagit fart. 


Och bönorna har börjat slingra sig upp på spaljén.

Denna kragen står tyvärr under tak & jag vill inte vattna med spridaren där för trätrallens skull. Så det blir ett himla spring med vattenkannor för att hålla gurkorna & bönorna nöjda.
Så idag testar jag att skapa ett självbevattnings system som grannen/kollegan tipsat om. Att gräva ner sådanadär plastkrukor med hål i botten. Fick ett gäng av min syster & nu försöker jag hitta ett system som funkar.
So far: halvdant. Trots att jag tokvattnat jorden innan så rinner allt vatten ut rätt snabbt. Tror jag får testa att tejpa igen några av hålen.

Men skam den som ger sig.. Och det är ju först i Augusti som jag verkligen behöver dom.


Och sumpen då? Jo min syster tipsade om att man ska strö kaffesumpen i trädgårdslandet för att hålla katterna borta & så är det bra gödning. Har inget jätte problem med just katter (men däremot något nästan lika stort som flyttade in till buffé´n av fågelmat i vintras. denna gillar också att gräva i pallkragen. bläää) hoppas alltså det hjälper mot gnagare också och gödning är alltid välkommet.

1 kommentar:

  1. Härligt när det växer så man nästan ser det! Själv sådde jag en andra omgång rädisor igår. Min grönkål och kålrot trivs väldigt bra i sina pallkragar. :)

    SvaraRadera