söndag 4 maj 2014

En bra lång söndag...

Astrid vaknade rätt tidigt trots en sen kväll igår. Så vid 8 åt vi 3 tjejer frukost i soffan till Barnkanalen. Sen kom farfar förbi då blev det bråttom ut & visa våra nya familjemedlemmar: Katla (Astrids) & Elsa (Agnes)!! Igår hämtade vi nämligen 2st kaniner till tjejerna. Astrid gillar dom men fattar inte riktigt vikten av att vara försiktig & ta det lugnt med dom samt att hon tycker att dom är lite läskiga på något sätt. Agnes däremot är helt såld & såååå lycklig. Sen blir hon lite ivrig ibland & har inte riktigt tålamod med att låta kaninen komma till henne.  
Så blev vi kvar ute i buren efter farfar åkt igen. Jo I BUREN det är nämligen så smidigt att dom som bodde här före oss hade några raskatter därav en bur så dom kunde vara ute utan att rymma. Den passade perfekt till att sätta kaninburen inuti så kan ungarna leka med kaninerna utan att dom riskerar att smita och så kan kaninerna vara ute och hoppa fritt på dagarna ist för att sitta i buren. Dock är nätet av någon plast, rätt segt men kanintänder är vassa. Så jag & Anders rävde ner & satte fast en rulle hönsnät idag. Dock räckte den inte ända runt så jag & Astrid som är lediga imorgon får fixa det sista då. Längtar efter att dom ska få hoppa fritt ute utan övervakning precis som dom gjort under hela sina första 2månader hemma hos vår vän. Tycker lite synd om dom när dom kurar i buren..

Hittade en rabarber på tomten idag också.. Hur jag kunnat missa den är ett mysterium. Fast den va delvis täckt av massa Kirskål så kanske ändå inte så konstigt. Hur som är jag sååå glad! 

När Anders åkte iväg för att spela golf vid lunch så åkte jag & tjejerna efter lunchen till våran tomt/änge för att picknicka och plocka nässlor & annat ätbart. Köpte nämligen en bok häromdagen "Det Vilda Köket" så jag ville se hur mycket jag kunde hitta & provsmaka.
På tomten hittade jag nässlor, Kajpar, vild gräslök & vad jag tror "spansk körvel" men jag gillade inte smaken.

Sen åkte vi vidare till Strömmaån där vi tittade på nya fina forsen & plockade med oss älgört och ramslök hem.

Väl hemma rensade, hackade & packade jag det mesta & stoppade i frysen. Medans tjejerna lekte hos kaninerna. Nässlorna ligger & väntar på att bli soppa till mig & Astrid imorgon.

Men lite av ramslöken fick bli smaksättare i hemgjord majonäs. Supergott till varma mackan och jag lääängtar efter att testa den på min frukost äggmacka imorgon bitti. Och lite av Kirskålen som nästan täckte rabarbern fick bli en sallad till kvällens middag.


Super gott!! 

Vilken härlig dag det blev. Och ännu härligare är att jag har ytterligare 2 lediga dagar kvar.  Sen jobbar jag mina 2 sista dagar på Atterdags för att på Fredag börja på mitt nya jobb här i ICA Nära butiken. Pirrigt värre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar