tisdag 19 mars 2013

Igår & idag!!

Igår va första skiddagen. Båda barnen började med en kris då båda låg i en hög av skidor & skrek.. Varma, tomma på energi & uttråkade efter eviga köerna vid skiduthyrningen. Vi lagade brytet med Mac Donalds & liten cola. Sen gav vi oss bort till rullbandet och kasade med barnen. Astrid åkte några timmar men sen ville hon vila. Agnes höll ut lite längre så då gav vi oss faktiskt upp på toppen med henne. Sittliften upp va urspännande men blå backen ner va lite läskig enligt Agnes. Och väldigt tungt för mig att åka med henne mellan benen eller brevid så hon håller i stavarna. Därför va selen m "tyglar" jag köpte igår kväll det bästa inköpet hittills. Går så mycket lättare med den. Så kul att se hur dom lär sig för varje åk.

Sen åkte jag, Anders, Jocke & Josefine iväg på egen hand. Det slutade heeeelt oplanerat  ;-) på "After skii" borta vid Gustavstorget. Två öl + 1 shot för oss alla utom Jos räckte gott & väl för att hemresan på skidor skulle bli en skrattfest.
Här ligger alla & garvar i en stängd lift som vi passerade vilket slutade i att några av oss rasade!! Anders uppskattade inte Offpist som jag gör. :-D Detta va första gången jag & Anders över huvudtaget åkt skidor ihop men absolut inte sista. En sak är klart att Anders har varit lite blygsam när han sagt att han inte kan åka bra alls. Tycker att han är jätte duktig för att ha lärt sig som vuxen & bara åkt lite sporadiskt senaste 10åren!!!

Imorse va jag & Astrid ute vid 9 när liftarna öppnade. Vi mjukstartade vid lilla rullbandet där Astrid fick kasa själv & jag gick framför m pjäxor. Man märker att dom lär sig att hålla balansen bättre när man inte håller i dom. Så sen tog vi fram selen jag köpt & så åkte vi några varv till i knappliften till Astrids glädje.

Astrid trivs verkligen urbra här & hennes tålamod blir bättre för varje gång.

 Sen efter 2h så tröttnade Astrid och då hade Agnes precis vaknat & frukosterat så då åkte jag, Anders & Agnes ut istället. Agnes är jätte duktig & har börjat lära sig grejen med hur man svänger nu. Och så har hon åkt knapplift själv för första gången. Tyvärr är hon lite förkyld idag och orkar inte så mycket. Men en vända upp m 6-manna liften till toppen orkade hon. Däruppe va det ordentligt kallt & isande vind. Agnes gjorde en vurpa & blev lite ledsen men fortsatte tappert. Halvvägs ner använde jag mina föräldrars proffs knep. En liten chokladpaus mitt i backen gör susen för trötta skidungar!! Kommer ha en marabourulle i fickan resten av veckan. :-D Sen kom Lisa & Astrid promenerandes så då stannade Agnes med dom och jag och Anders hann dra upp med Märta Express & ner för den röda backen en snabbis..

Jag & Agnes påväg upp i knappliften.

Nu är Agnes & Anders på Experium-badet och jag & Astrid pausar här hemma! Får se om det blir en vända till idag eller om vi pausar resten av dagen. 
Måste säga att det är jäkligt tungt att lära barnen åka. Både att ha dom mellan benen, vid stavarna eller i tyglar. Att ploga är ju skitjobbigt för benen. Att "swoooscha" ner själv är inte hälften så ansträngande. 

Och en sak är säker: Ett besök i Sälen nästa år igen blir det helt säkert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar